Βρίσκονται στα 17 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, αν και ο φυσικός τους χώρος είναι ο αέρας. Πάνω από μισό αιώνα τώρα, τα φτερά τους δέχονται τις «επιθέσεις» των θαλάσσιων οργανισμών και της αλμύρας, παρόλο που κάποτε είχαν σχεδιαστεί ως μαχητικά μέσα για κατατρόπωση αντιπάλων.
Πρόκειται για δύο γερμανικά βομβαρδιστικά αεροσκάφη «Stuka» του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, πιθανότατα καταρριφθέντα από την ξηρά, μέσω πυρών του ναυτικού οχυρού του Αγγελοχωρίου. Τα δύο αυτά αεροσκάφη, αλλά και αρκετά βυθισμένα πλοία που βρίσκονται στην ίδια θαλάσσια περιοχή θα μπορούν να τα βλέπουν από κοντά οι κάτοικοι αλλά και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, αρκεί να είναι διατεθειμένοι να βραχούν.
Τέσσερα καταδυτικά πάρκα στην ανατολική Θεσσαλονίκη
Όχι ένα, ούτε δύο, αλλά τέσσερα καταδυτικά πάρκα αναψυχής, έκτασης 1 τετραγωνικού μιλίου έκαστο, σχεδιάζεται να δημιουργηθούν στην ανατολική Θεσσαλονίκη -δύο στη Μηχανιώνα και ισάριθμα στην Επανομή- ώστε οι επισκέπτες της πόλης να μπορούν να ζήσουν τη δική τους υποβρύχια «περιπέτεια» και να γνωρίσουν κομμάτια της ιστορίας, κολυμπώντας ανάμεσα σε ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων.
Τα καταδυτικά πάρκα θα είναι ανοιχτά σε αρχάριους δύτες και ερασιτέχνες, καθώς για να βουτήξει κάποιος στο υποβρύχιο «μουσείο» ναυαγίων, θα αρκεί να παρακολουθήσει ένα «μίνι» σεμινάριο, μίας ώρας, με οδηγίες κατάδυσης.
Τα τέσσερα πάρκα σχεδιάζονται στο πλαίσιο της διαβαλκανικής συνεργασίας «Βαλκανικό Δίκτυο Πράσινης Ανάπτυξης» (INTERREG IIIA/PHARE CBC), ενώ στον σχεδιασμό τους εμπλέκονται η Διαδημοτική Αναπτυξιακή Εταιρία Νομαρχίας Θεσσαλονίκης-ΔΑΝΕΘ ΑΕ (ως συντονίστρια) και οι εξής φορείς: δήμοι Μηχανιώνας και Επανομής, νομαρχία Θεσσαλονίκης, ΑΠΘ, πανεπιστήμια Σόφιας και Κραϊόβας και ΤΕΙ Μουδανίων.
Μέχρι τέλους 2008 αναμένεται να ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο
Στο μεταξύ, μέχρι τέλους 2008 εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των τεσσάρων καταδυτικών πάρκων, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΑΝΕΘ ΑΕ, Βασίλης Βουτέρος.
Το θεσμικό πλαίσιο δεν έχει ακόμη καταρτιστεί, με αποτέλεσμα να μένουν ανοιχτά κρίσιμα θέματα, που «μπλοκάρουν» τη δημιουργία των πάρκων, όπως για παράδειγμα, ποια υπηρεσία θα εγκρίνει τη χωροθέτηση και τη λειτουργία τους, πώς θα καταρτίζεται ο κανονισμός συγκρότησής τους κτλ.
Εν αναμονή της ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου, οι εμπλεκόμενοι στο εγχείρημα φορείς κινούνται «πρόσω ολοταχώς», ώστε να είναι έτοιμοι να «τρέξουν» άμεσα τη λειτουργία των πάρκων, όταν εκπληρωθούν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις.
«Χαρτογραφώντας» τα ναυάγια
Ήδη από την άνοιξη, ομάδα τριών δυτών πραγματοποιεί ερευνητικές καταδύσεις στις θάλασσες της Μηχανιώνας και της Επανομής, ώστε να συλλέξει στοιχεία για τον αριθμό, την κατάσταση, την ταυτότητα και την ακριβή θέση των ναυαγίων, αλλά και τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή όπου βρίσκονται.
Μεταξύ άλλων, ελέγχονται παράγοντες όπως το βάθος όπου «αναπαύονται» τα ναυάγια (καταδύσεις αναψυχής γίνονται μέχρι τα 25 μέτρα, ενώ ορισμένα από αυτά βρίσκονται στα 40 ή και 60), η ενδεχόμενη μόλυνση ή θολερότητα του νερού (που πρέπει να είναι αρκετά διαυγές, ώστε οι επισκέπτες να βλέπουν καθαρά τα ναυάγια) και οι γενικότερες συνθήκες ασφαλείας (πχ, να μην υπάρχουν ισχυρά ρεύματα ή «περίεργες» περιδινήσεις στην περιοχή).
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ.Βουτέρος επισημαίνει ότι η περιοχή είναι πλούσια σε ναυάγια -ήδη έχουν εντοπιστεί αρκετά- καθώς αποτέλεσε λιμάνι σε συνεχή λειτουργία για σχεδόν 2,5 χιλιετίες και χρησιμοποιήθηκε και από τη Μακεδονική Αυτοκρατορία.
Το φθινόπωρο ξεκινούν οι φυτεύσεις στο μοναδικό παράκτιο βοτανικό πάρκο της Ευρώπης
Στο μεταξύ, οι λάτρεις των καταδύσεων θα μπορούν -όταν αναδυθούν- να επισκεφτούν και το σχεδιαζόμενο παράκτιο βοτανικό πάρκο της Μηχανιώνας, το μοναδικό στην Ευρώπη, έκτασης 400 στρεμμάτων. Η φύτευση υπολογίζεται να ξεκινήσει τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο, ενώ στόχος είναι να φυτευτούν απευθείας μεγάλα φυτά, ώστε το πάρκο να είναι επισκέψιμο σε περίπου τρία χρόνια. Όλα τα παραπάνω εντάσσονται στο Οικολογικό Θεματικό Πάρκο Μηχανιώνας «Ελληνικός Θαλάσσιος Κόσμος», ενώ στην περίπτωση της Επανομής, η αντίστοιχη υποδομή φέρει τον τίτλο «Οι δρόμοι της θάλασσας»._
Συντάκτρια: Αλεξάνδρα Γούτα
Πηγή: http://culture.ana-mpa.gr
Από την εφ. ΤΑ ΝΕΑ για τον Φερλινγκέτι
Πριν από 4 χρόνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου