«Για το σαλπιγγτοκρεοπώλη, η παραμονή των Χριστουγέννων ήταν μία εκ των επισημότατων ημερών. Το δειλινό έβγαινε στην αγορά που συναθροίζονταν οι νησιώτες και καλούσε τους αγοραστές για το χοιρινό που μόλις είχε σφάξει. Αντηχούσε λοιπόν η σάλπιγγα και επικρατούσε "κρεοπωλοταραχή". Πιο πέρα οι σφαζόμενοι χοίροι γρύλιζαν γοερώς...» και το νησί κατά τον Αλέξανδρο Μωραϊτίδη περίμενε τα Χριστούγεννα.
Μέσα στην εορταστική λαμπρότητα των ημερών, αναδύονται τελετουργίες χριστιανικές και ειδωλολατρικές σε δεκάδες παραλλαγές, απλές εμπνεύσεις του λαού, έθιμα γνώριμα στη στεριανή Ελλάδα που επιχωριάζουν και στο Αιγαίο και στο Ιόνιο.
Αγία Σοφία Εκκλησιά από τη μια και το φαναρένιο φωτισμένο τεχνούργημα - το καράβι, από την άλλη, συντρόφευαν τα μαθητούδια στα κάλαντα, με τη γλυκύτητα της μουσικής και το αρμονικό χρώμα. Ελληνο-ναυτικός συμβολισμός, διαχρονικός.
«Βάπτισμα της φωτιάς» λένε τα κούτσουρα που καίνε στην εστία. Μαζεμένη στο παραγώνι η οικογένεια, πυρώνεται βλέποντας τα δύο ενωμένα κούτσουρα και το τρίτο «τον κουμπάρο», να παντρεύονται. Μια μαγική πράξη ευγονίας την παραμονή της Γέννας.
Για την Παναγία λεχώνα οι γυναίκες ετοιμάζουν με θρησκευτική ευλάβεια αλευρόπιτες, τα «σπάργανα του Χριστού». Μετά τραγουδούν λυσίπονους στίχους: «Κυρα Θεοτόκο εκοιλοπόνα... και παρεκάλιε... μαμή να πάτε μαμή να φέρτε».
Δίπλες μελωμένες και πασπαλισμένες με αμύγδαλο περιμένουν τους επισκέπτες και τους καλαντιστές. Το τραπέζι γεμάτο γλυκίσματα, χιονισμένους κουραμπιέδες, φοινίκια μελίπηκτα, κουλουράκια και «γίπλες» που προσφέρουν στις πεθερές οι νύφες.
«Εσένα πρέπει αφέντη μου καράβι ν' αρματώσεις». Με το μουσικό μέλος και τον υπερβολικό έπαινο κάνουν ποδαρικό οι καλαντιστές. Το καλομελέτημα φέρνει τυχερό αποτέλεσμα. Οι σπιτονοικοκυρές φιλεύουν μελένιους καρπούς, για καλή σοδειά, γλυκούδια για ευτυχία, νομίσματα για πλούτο.
Ζουμπούλια ή αβιόλες ή ασκέλα που φυτρώνουν στις παραλίες χρησιμοποιούν για στολισμό στα σπίτια τους οι νησιώτες μας. Η ανθοδέσμη απαραίτητα γεμάτη και στο γιορτάσι συμμετέχουν ακόμη και οι γιαγιάδες.
Η νοικοκυρά απλώνει στο σπίτι τα προικιά και τις πανηγυρικές προσκεφαλάδες, προετοιμάζει τα ευκαρπιακά γλυκίσματα. Τρίβει τα μπρούντζινα σκεύη, γεμίζει τις φρουτιέρες. Ψηλά στα ράφια αραδιάζει μανταρίνια και πορτοκάλια πλάι στα ναυτικά κειμήλια.
Θεόσταλτες οι φωνές των μικρών τραγουδιστάδων στα μικρονήσια μας. Εκεί που ούτε ραδιόφωνο ούτε εφημερίδα ούτε ημερολόγιο φτάνει, το χαρμόσυνο άγγελμα αμβλύνει τη μοναξιά και την εγκατάλειψη.
Ιδιαίτερη νότα στα πολύσπαρτα νησάκια μας ο στολισμός στα λιμάνια και η ολόφωτη εκκλησιά. Λαμπιρισμοί και χρώματα σ' ένα κρεσέντο αποχρώσεων. Χαρά στον ταξιδευτή που πάτησε στεριά τούτη τη χρονιάρα μέρα.
Καλλιτεχνικές κάρτες αντικατέστησαν τις παλιές λαϊκές ευχές, τυποποιώντας τα μηνύματα, απογυμνώνοντάς τα. Σπανίζουν οι ζεστές υπογραφές και τα εγκάρδια στιχάκια.
Λάδι και κρασί της παραγωγής του ρίχνει στη στρογγυλή φρεσκοψημένη κουλούρα με την αγία σφράγιση ο νοικοκύρης. Ο καθείς μετά το μοίρασμα παίρνει το κομμάτι του. Με το λιβανιστήρι θυμιατίζουν το εικόνισμα. Μετά χορεύουν την «αποσουρτή», τρώνε την κοιλιά του χοίρου βρασμένη με λάχανα.
Μπακλαβά και κανταΐφι τρατάρουν στα νησιά τις γιορτές. Σε διατηρημένες παραδοσιακές συνταγές, με βάση τη σοδειά από την εποχή της αφθονίας. Αμύγδαλα και καρύδια απ' το καλοκαίρι μαζί με σιρόπι, συντηρητικό και θερμαντικό καύσιμο.
Νωρίς ξεκινά η ακολουθία. Μεγαλόπρεπο το διπλοκάμπανο του «Χριστός γεννάται». Μοσχοσαπουνισμένοι με καινούργια ρούχα και καλό χαρτονόμισμα στην τσέπη, στο δρόμο προς την εκκλησία. Ύμνοι και σπιτολατρικά έθιμα μαζί. Στην Κύπρο τέτοια μέρα στη Μονή τ' Αποστόλου Αντρέου προσέρχονταν για προσκύνημα και οι Τούρκοι.
Ξορκίζουν λένε μ' αυτό τον τρόπο το κακό, αποζητώντας την ευλογία για το καλό της σοδειάς. Ασκούν τη μαγεία τους τα ημερολόγια, οι κάρτες, τα μπλοκάκια. Σκοπός η συγκέντρωση ευχών.
Οι αρχοντονοικοκυραίοι ανήμερα του Χριστού μοιράζουν στους φτωχούς και τους αναξιοπαθείς κουλούρια και χριστόψωμα, για να σχωρεθούν οι ψυχές των πεθαμένων. Συχώριο δε γίνεται με χοιρινό γι’ αυτό τους δίνουν μπουρέκια με βοδινό.
Πείτε τα, πείτε τα: «Χριστούγεννα Πρωτούγεννα πρώτη γιορτή του χρόνου»... Κάλαντα, κάλαντρα, καλήμερα των Χριστουγέννων. Τριπλή η μαγική σύνθεση, αφήγηση, μέλος, έπαινος. Βιαστικοί οι τροβαδούροι, καλόβολοι οι νοικοκυραίοι περιμένουν όσο λαλούν τα τρίγωνα, τα σήμαντρα, η κιθάρα, το βιολί, το μαντολίνο, το τουμπελέκι.
Ρομαντικοί και νοσταλγικοί οι μεγάλοι φέρνουν στη μνήμη τους στιγμές απ' τα μικράτα τους. Γραφικές παιδικές αναπολήσεις, με γέλια, χαρές και πίκρες. Άλλοι καιροί άλλα ήθη.
Στα Χριστόψωμα οι ψωμοκεντήστρες βάζουν όλη τους την τέχνη. Τα φιλοτεχνούν με κεντίδια και τα γεμίζουν σταφίδες. Τα μικρά αρτοσκευάσματα για τα παιδιά. Μερίδιο έχουν και τα ζωντανά στο παχνί μιας και κόπιασαν για τη σοδειά.
«Του Χριστού ολ' αναλλάζουν και τα πετεινάρια σφάζουν». Χοιρινό η βραστή κότα γέμιζαν το τραπέζι του Χριστού. Και η ευτυχία κρατούσε έως το βράδυ. Έτρωγαν λουκάνικα και ματιές. Όσο για το λίπος απ' το χοιρινό και τα σύγληνα, το 'καναν βούτυρο για όλο το χειμώνα.
Ύπνος δεν τους έπιανε την παραμονή. Τέτοιες μεταβατικές ώρες μόνο βεγγέρες και νυχτέρια έκαναν. Πλάι στην εστία ξενυχτούσαν για το διαβατήριο τελετουργικό μασουλώντας ξηρούς καρπούς.
Φροντισμένο στην εντέλεια το νοικοκυριό. Όλα συμμαζεμένα. Στο σπίτι έστεκε μορφή δένδρου φορτωμένου με δώρα-καρπούς. Μυρτιές, έλατα, πρασινάδες, κουμαρόκλαδα, λεμονιές, ελαιόκλαδα.
«Χριστός γεννάται, το φως αξαίνει και το σκοτεινό μικραίνει». Κυρίαρχοι της νύχτας οι καλλικάντζαροι. Δολοπλόκοι της οικογενειακής ζωής. Οι νοικοκυρές γράφουν με το δαυλί σταυρούς και βάζουν φράχτες στις καπνοδόχους για να μη μπουν μέσα.
Ψάχνουν τις ευχές των ημερών, τις μοιράζουν ανοιχτόκαρδα αφειδώλευτα. Μαγική περιχαράκωση σ' ό,τι φοβόμαστε και κρυφά ποθούμε. Χρόνια πολλά με υγεία. Ποθητή η μακροζωία.
Ως του χρόνου, ώρα καλή στους ταξιδευτές τους γεμιτζήδες, που μετά τα Φώτα ξανοίγονται στα πέλαγα. Καλά ταξίδια κα καλή επάνοδο στο νησί.
*ΥΓ. Συνοδοιπόροι σ' αυτό το σύντομο ταξίδι ο καθηγητής της Λαογραφίας κ. Δ.Σ. Λουκάτος, ο κ. Γ.Κ. Γιαγκάκης, η κ. Ε. Καμή, ο κ. Γ. Σταματάτος, ο ζωγράφος κ. Γ. Κόρδης, ο εκδότης Σ. Φιλιππότης, ο φωτογράφος Γ. Βέλης.
Θερμές ευχαριστίες
http://www.kykladesnews.gr/default.asp?pid=4&la=1&cID=13&nID=6644
Από την εφ. ΤΑ ΝΕΑ για τον Φερλινγκέτι
Πριν από 4 χρόνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου